Pages

Sunday 30 June 2013

HFMD, Simptom, Kesan dan Anak-anakku

Assalamualaikum....selamat petang.....a very good day to all... :-)

Hari ni nak share pasal anak saya yang kecik ni...kena HFMD...
Ramai juga orang tanya saya..." macam mana hang tau anak hang kena penyakit tu ?"...
Maklumlah...saya just surirumah sahaja...study dulu pun takdak kena mengena dengan medical studies...Hurmm..inilah rahmat Allah...saya join Shaklee, Alhamdulillah...banyak perkara saya belajar, dari tak tahu, tak ambil tahu, tak peduli..saya jadi sebaliknya...

Ok..berbalik pada cerita HFMD anak saya ni..cemana saya tahu yerr...
Kebetulan, saya membaca artikel pasal HFMD bulan lepas, ditambah pula sharing kawan-kawan bila anak @ taska tempat anak mereka belajar ditutup atas sebab penyakit HFMD..saya mula membaca dan mengambil sedikit maklumat...ni yang buatkan saya tau simptom semasa mula-mula anak diserang HFMD.

Simptom :
~ Badan panas @ demam untuk 1-2 hari
~ Keluar bintik-bintik merah seperti ruam sekitar mulut, bawah tapak kaki, dan tapak tangan.

PADA MASA INI SAYA DAH BAWA ANAK KE KLINIK UNTUK DAPATKAN PENGESAHAN DOKTOR. NASIHAT PEMAKANAN DAN PENJAGAAN...Yang kelakar, doktor tu tanya saya.."u staff nurse ka?" Bukan Doktor... "Nurse ka? "... Bukan doktor...sama2 gelak...sebab saya yang bagitau doktor yang anak saya kena HFMD..sebab doktor pada mulanya menyatakan anak saya allergy...NAsihat doktor 
- Minum air yang banyak (untuk elakkan ulser yang teruk dan dehidrasi)
- Kena makan - kurang makan membuatkan anak akan letih dan tidak bermaya dan boleh melumpuhkan sitem imun.
- Tidak bermain panas
- Tidak berada dalam keadaan panas
- Kerap mandi
- Kurang bermain (untuk elakkan jangkitan)
- Memastikan ruangan sentiasa bersih
- Membasuh tangan sebelum @ selepas melakukan sesuatu
- Kain @ sapu tangan tidak digunakan oleh orang 

***Jika sekiranya anak DEMAM BERPANJANGAN, SAWAN, TIDAK MAHU MAKAN @ MINUM SEELOKNYA DI BAWA KE HOSPITAL...Kawalan dan Rawatan akan diberikan disana.

Untuk Ilman dan Arash, dari awal saya dah berikan mereka Nutriferon disamping Vita C, Meal Shakes dan Performance Drink.
Nutriferon sebagai penggalak interferon semualajadi tubuh. Diberikan mengikut sukatan untuk kanak-kanak.
Meal Shakes - Suplemen harian anak-anak saya yang tidak gemar akan sayuran dan kurang makan buahan.
Vita C - untuk tingkatkan sitem imun
Performance Drink - Untuk elakkkn dehidrasi dan membuatkan mereka segar sentiasa.. (favourite utk meratah ni PD nie...perisa orange...ibu spare untuk bulan puasa nanti)











BIJI BIJI TU SEMUA MEMANG GATAL DAN MEMBUATKAN ANAK KITA TERGARU-GARU...SEDIHNYA TENGOK...LEBIH LEBIH MALAM BILA NAK TIDUR...MENANGIS JER BAD MOOD SEBAB TAK SELESA...


INI YANG SAYA BAGI ANAK-ANAK SAYA SEKARANG...
Semoga Cepat SEMBUH...



Norhazlina Mohd Zaki
Shaklee Independent Distributor
ID 872537
sms @ wassup 014 254 1884
pm fb : Norhazlina Mohd Zaki




No comments :