Pages

Friday, 11 October 2013

Apakah itu Vitamin? Penting ker?

Apa itu Vitamin ?
Vitamin bermasud bahan organik yang sangat diperlukan oleh tubuh badan dengan jumlah kecil. Ia berfungsi untuk  pertumbuhan normal,  kesihatan, dan mencegah dari penyakit. Mikronutrien @ Vitamin membantu dalam pertumbuhan prosesproteinkarbohidrat, serta lemak dalam badan kita.
Dan TIDAK SEMUA vitamin membantu tubuh menghasilkan sel-sel darah & hormon. 

Tahukah anda...Biasanya, tubuh kita tidak dapat menghasilkan banyak mikronutrien @ vitamin ?
Oleh itu, penting untuk kita mendapatkannya, sama ada dari makanan atau suplemen  (makanan tambahan seperti vitamin) yang lain.

***Perlu di ingatkan, bahawa vitamin bukan pengganti kepada makanan harian kita. Terutama, makanan yang kaya dengan nutrien.
Jadi..kalau tak suka amik suplemen...takut membazir dan sebagainya...Bolehlah mengambil makanan seperti sayuran, buahan dan lain-lain dalam kuantiti yang mencukupi bagi membekalkan zat vitamin yang mencukupi kepada tubuh badan.

VitaLea-Multivitamin & Mineral
harga RM 88.75/ 120 tab = 4 bulan

Contoh:

Vitamin A

Sumber vitamin A
Sayur - Bayam, Tomato, Kangkung, pak choy
Ubi - labu kuning, 
Buah-buahan - Betik, pisang, sawa/ ciku, Mangga/ mempelam dsbg
Susu
Keju/ Cheese
Mentega
Telur.

Kekurangan Vitamin A menyebabkan masalah Rabun, Buta, Pertumbuhan yang terbantut, Kerosakan gigi, Masalah tulang, Masalah pertumbuhan gigi, Mudah keracunan makanan, Bayi cepat terkena jaundice, Rambut gugur dan sebagainya.

Kalau terlebih?
Masalah seperti osteoporosis, rabun, Kerosakkan pada hati, Kulit kring dan banyak lagi...

Vitamin A ni penting untuk Ibu hamil, elakkan kanser, Kesihatan mata, mencegah infeksi dan banyak lagi...
Sekiranya bayi kekurangan vitamin A...tanda awal adalah...Masalah kekurangan berat.. 

Ni contoh jer tau...Vitamin A...

Oleh itu pengambilan Vitamin dalam jumlah yang sepatutnya adalah perlu demi kesihatan kita...


nak dapatkan suplemen Multivitamin yang lengkap?





TEL / SMS 014-2541884

2 comments :

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

dah lama aiza tak ambil vitamin.. selalu makan buah dan sayur je..

Norhasniza Khalid said...

mama pun tak ambil vitamin jugak....:)