Pages

Friday 30 November 2012

Apakah itu Lesitin?


Kepentingan, Kebaikan, Khasiat dan Manfaat Lesitin @ Lecithin
FUNGSI OTAK

Acethylcholine penting untuk fungsi otak - berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dsb
Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi itu akan tergugat. Acethylcholine dihasikan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari lecitin
Lecitin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine – kerana 30% otak adalah terdiri daripada lecitin, manakala 70% lemak di hati (liver) adalah lecitin.

UNTUK WARGA TUA/ MEREKA YANG BERUMUR 55 TAHUN KE ATAS

Lecithin amat diperlukan bagi mereka yang uzur oleh sebab angin, stroke (angin ahmar) dan sakit-sakit yang biasa dialami.
Mengurangkan berlakunya masalah pembuluhan tersendat yang menjadi punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dan sebagainya.

UNTUK  SISTEM PENGHADAMAN

Lecitin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil bile daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman

UNTUK SEL

Lecithin penting untuk mengangkut, menghantar bahan-bahan lemak dari makanan ke sel-sel
Choline & lecitin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita

KESIHATAN KARDIOVASCULAR (SISTEM JANTUNG)

Fungsi utama lecitin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.

Secara umumnya Lesithin adalah untuk orang yang ingin menurunkan berat badan/ menguruskan badan, memecahkan dan mencairkan lemak terutamanya kolestrol, atau kepada mereka yang banyak menggunakan otak (student contohnya), adalah amat  digalakkan mengambil Lecithin sebagai makanan tambahan.


Apakah Lesitin? (Lesitin Asli, Lecithin Softgels, Soya Lecithin)? 
Lecithin juga dikenali sebagai lecithol, vitellin, kelecin, dan granulestin. Lecithin adalah bahan semulajadi yang terdapat dalam hati lembu, steak, telur, kacang, kembang kol, dan oren. Produk lesitin komersial biasanya datang dari kacang soya, kuning telur, atau tisu otak.
Lecithin telah digunakan dalam rawatan dan pencegahan tahap-tahap kolesterol yang tinggi , gangguan neurologic, dan penyakit hati.

Kepentingan Lecithin:-
Asasnya, lecithin berfungsi sebagai 'pemecah lemak' (fat emulsifier). Lecithin didapati daripada tisu haiwan dan tumbuh-tumbuhan seperti jagung, telur dan kacang soya.

Kandungan Lecithin:-
Asid Linoleik (essential fatty acid) – amat diperlukan oleh badan. Tapi badan kita tidak boleh menghasilkannya, jadi ia perlu diambil melalui diet harian .
Kolin – merupakan satu komponen neurotransmitter
Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf
Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan

Kegunaan Lecithin :-
PALING UTAMA

Untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids)
Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol
Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL)
Membantu kawal paras triglycerides
Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol


Jika anda memilih untuk menggunakan lesitin, gunakan ia seperti yang diarahkan pada pakej atau sebagaimana yang diarahkan oleh Distributor anda.


Kenapa memilih Shaklee?
Shaklee satu-satunya company yang menjual suplemen SEMULAJADI  (Rujuk : A consumer Report by Editors of Research Institute for Preventive Health Care)
Maksudnya suplemen keluaran Shaklee ternyata BUKAN VITAMIN SINTETIK yang mudah kita perolehi daripada farmasi-farmasi biasa pada harga yang jauh lebih murah tetapi suplemen keluaran Shaklee adalah VITAMIN SEMULAJADI yang asli dan selamat kerana salah satu ciri utama vitamin sintetik adalah kehadiran silica gel di dalam botolnya. 

Jangan Khuatir kerana supplement Shaklee TIDAK MENGANDUNGI pewarna tambahan, bahan pengawet dan perisa tiruan
Lecithin
180 capsules
RM 52.50 (WM) RM 55.00 (EM)

No comments :